Citytrip door Pisa, Firenze, Toscane | Italië

Zomervakantie, het komt steeds dichterbij. Velen onder jullie zijn waarschijnlijk al maanden hun vakantie aan het plannen. Maar er zijn ook nog ongetwijfeld mensen die nog niet beslist hebben waar ze heen gaan. Laat me jullie helpen! Bijna iedereen gaat op een 8-daagse, of zelfs langere, zonnige vakantie. Maar anderen gaan misschien ook liever op een leuke citytrip van een paar dagen? Die laatste wil ik graag helpen met hun keuze.

Een paar maanden terug in Oktober ben ik samen met mijn ouders, zus en vriend op citytrip geweest naar Toscane, Italië (daar verbleven we). Zelf zijn we 4 dagen in Italië geweest, al moesten we de 4e dag eigenlijk ’s morgens vroeg al terug naar huis vertrekken. – Eigenlijk nét een dagje te weinig! – Ik moet wel zeggen, voor degene die toch 8 dagen op vakantie willen, is Toscane ook echt een aanrader. Er is zoveel te zien én met de auto kan je op niet veel tijd ver geraken!

Ook kan ik je verzekeren dat het weer er even zalig is als in eender welk warm land. In oktober was het er nog 25°! Niet te warm, niet te koud. Perfect!

Heenreis

’s Morgens om 10u vertrokken we richting Eindhoven, een schappelijk uur vind ik zelf. De vliegtijd was maar 1u25 richting Pisa, ook niet zo heel lang! Toen we in Pisa aankwamen, gingen we 500 meter verderop een huurauto halen bij ‘Hertz Rent-a-Car’ én daar begon onze citytrip!

Pisa

Toen we de huurauto hadden, was er nog géén haast om naar ons verblijf in Impruneta te vertrekken. Nu we toch in Pisa zijn, kunnen we het hier beter even verkennen!

Wat doe je in Pisa?

De Toren van Pisa bezichtigen, DUH. Ik was eerlijk gezegd erg enthousiast om deze toren EIN-DE-LIJK te bekijken, want tijdens mijn Italiëreis in het 6e middelbaar hebben we deze stop niet gedaan. En nu begrijp ik ook waarom … Veel meer dan een scheve toren en slecht poserende toeristen was er niet te zien. Dus na een souvenir te kopen zijn we dan ook weer vertrokken.

De volgende stop, onderweg naar Impruneta, was het Piaggio museum. Hier kan je ALLE soorten Vespa’s van oud naar jong, in alle kleuren, samen met zijn geschiedenis bewonderen. Bovendien is dit volledig gratis!

Relais Villa L’olmo in Impruneta

Na een uurtje rijden kwamen we aan in onze villa. Via booking.com hadden we een mooie villa voor 6 personen gevonden en hélemaal niet duur. Niet te lang twijfelen dus! Deze had een grote living, een enorme keuken, 3 masterbedrooms, 2 badkamers (met zalige douches, btw) en als kers op de taart een groot terras met 6 ligstoelen en een barbecue. De receptie was zeer vriendelijk en had alles perfect geregeld.

Onze vakantie kon nu echt beginnen! Nog snel naar de winkel in de Coop, de Carrefour van Italië, voor het ontbijt van de komende dagen. Daarna hebben we onze dag gezellig afgesloten in het lekkere restaurant genaamd ‘Bellavista’.

(Voor beelden van het huis –> zie video onderaan)

Dag 2 – Firenze

Ochtendstond heeft goud in de mond. Zeker als je in eind oktober nog kan ontwaken van de zon met een warmte van 20°. Veel tijd om te ontwaken was er echter niet, want om 10u werden we verwachten in een fietsenwinkel waar je fietsen kon huren.

Dit voor onze fietstocht door Firenze met onze Belgische gids Sofie – kan geen toeval zijn, toch? –. We hadden deze fietstocht geboekt bij ‘BajaBikes’. We kregen allemaal een gele fiets, aangepast aan onze lengte, en een oortje zodat we de gids goed konden volgen en horen tijdens het fietsen. Onze eerste stop was de Cattedrale di Santa Maria. Bij elke stop werd er uitgelegd wat er te zien was en welke activiteiten, eventueel na de fietstocht, er te doen waren.

De volgende stops waren: Piazza della Santissima Annunziata, Sinagoga Museo Ebraico, Basilica di Santa Croce, Palazzo Vecchio, Ponte Santa Trinita. Bij deze laatste was er iets verderop een bekende ijssalon genaamd: Gelateria Santa Trinita. Hier namen we even een kleine ijsjesstop en die overheerlijke gelato’s aten we op met het uitzicht vanop de Ponte Santa Trinita. De laatste twee plaatsen waar we nog zijn langs gekomen zijn Piazza dei Pitti en Piazza della Repubblica. De 3u lange fietstocht zat erop en het was een activiteit die zéker aan te raden is!

Om 13u konden we een plaatsje zoeken om te eten. Mercato Centrale in Firenze is een heel groot gebouw met verschillende kraampjes om te eten en tafels waar je kan zitten. Geen aanrader als je niet van té drukke benauwde ruimtes houdt zoals ik.

Als je bij de Mercato Centrale buiten gaat, kom je uit op een restaurantje genaamd Mamma Napoli. Daar zijn we gaan lunchen voordat we over de ledermarkt, die zich daar om de hoek bevindt, gingen. Toen we genoeg portemonees en tassen hadden gezien zijn we vertrokken met de auto richting Piazzale Michelangelo. Een prachtig uitzicht over Firenze, zeker de moeite!

Dag 3 – Toscane verkennen op de laatste dag

Siena

Om 14 kwamen we aan in San Gimignano. Dit is een middeleeuws, ommuurd stadje in de provincie Siena. Deze plaatst trekt veel toeristen vanwege de bijzondere middeleeuwse architectuur. Wij trokken naar deze plaats omdat het stadje bekend is voor zijn 14 torens die het silhouet van de stad domineren. Op haar hoogtepunt had de stad maar liefst 72 torens. In deze stad zijn ook veel leuke winkeltjes en terrasjes.

Wine tasting

Om de ervaring van Italië af te ronden zijn we naar een wijnmakerij gegaan waar je ook wijn kon proeven. We kwamen uit bij  Fattoria la Ripa. Als snel kwamen we erachter dat dit niet zomaar een wijnmakerij was. In de 15e eeuw was dit het eigendom van niemand minder dan Antonio Maria di Noldo Gherardini a.k.a. de vader van Monna Lisa.

De eerste wijn was de Chianti Classico Riserva van 2009. Dit was een wijn die zelf in de Belgische winkel Colruyt ligt. Als extra’tje proefde we ook nog Cherry en Grappa. (wijnproeverij: http://www.laripa.it/wp/it/index.php )

Zo kwam onze citytrip ten einde. Wij zijn maar 3 dagen echt in Toscane geweest en we hebben spijt dat we niet aan dagje of zelfs 2 dagen langer zijn geweest. Ik denk dat 4 à 5 dagen voor een citytrip ideaal zijn!